Jak správně určit tržní cenu nemovitosti – a neprodělat statisíce
7. 4. 2025

Jak správně určit tržní cenu nemovitosti – a neprodělat statisíce

Představte si, že chcete prodat svůj byt. Zadáte inzerát na portál a... nic. Týdny plynou, prohlídek je málo, zájemci žádní. Nakonec se ozve někdo, kdo nabídne o půl milionu méně, než jste očekávali. Co když jste přitom mohli mít prodáno dávno – a výhodněji?

Nejčastější chyba? Nesprávně stanovená tržní cena.

Možná Vás to překvapí, ale právě špatně určená prodejní cena je jedním z hlavních důvodů, proč se nemovitosti neprodávají – nebo se prodávají pod cenou. Přitom správně určit hodnotu nemovitosti není žádná alchymie, pokud víte, jak na to.

V tomto článku se dozvíte:

  • Co je to tržní cena nemovitosti a proč není totéž, co „kolik bych za to chtěl(a)“.

  • Jaké faktory cenu nejvíce ovlivňují.

  • Jak poznat, jestli je cena přestřelená – nebo podhodnocená.

  • Kdy má smysl obrátit se na odborníka pro odhad ceny.

  • A jak díky správnému nacenění získat maximum – bez stresu.


Co znamená „tržní cena nemovitosti“?

Zjednodušeně řečeno, tržní cena je taková, kterou je ochoten reálně zaplatit kupující – za aktuálních podmínek na trhu.

Není to:

  • částka, kterou byste si přáli,

  • cena, za kterou prodal soused loni,

  • ani hodnota, kterou jste za nemovitost zaplatili před pěti lety.

Trh se neustále mění. Tržní cena nemovitosti se vyvíjí v závislosti na nabídce a poptávce, ekonomické situaci, výši úrokových sazeb, sezóně, ale i na celkové náladě kupujících.


Co všechno ovlivňuje cenu nemovitosti?

Většina lidí uvažuje jen o lokalitě a stavu bytu. Ale těch proměnných je mnohem víc. Zde je přehled klíčových faktorů:

  1. Lokalita (mikro i makro)
    Nejen město, ale i konkrétní čtvrť, ulice, orientace bytu, výhled, dostupnost MHD, občanská vybavenost, klid nebo bezpečnost v okolí.

  2. Dispozice a velikost
    I dvě stejně velké jednotky 2+kk mohou mít zcela odlišnou hodnotu podle toho, jak jsou řešeny – jestli mají lodžii, komoru, oddělené místnosti apod.

  3. Technický stav a vybavení
    Rekonstruovaná koupelna, plastová okna, klimatizace – to vše může zvýšit cenu o desítky až stovky tisíc.

  4. Typ a stav budovy
    Cihlový dům vs. panelový? Je dům zateplený? Jaký je fond oprav? Funguje výtah? Kvalita celého domu často rozhoduje.

  5. Právní stav nemovitosti
    Exekuce, věcná břemena, zástavní práva nebo spoluvlastnictví – to vše cenu snižuje a komplikuje celý proces prodeje.

  6. Tržní situace v dané chvíli
    Ekonomické faktory (např. úrokové sazby) mají přímý vliv na poptávku a tím i na výši cen.

  7. Emoční hodnota u kupujících
    Někdy si zájemce připlatí, protože ho nemovitost osloví – ale spoléhat se na to nelze.


 Jak poznáte, že cena není správně nastavená?

Typické signály:

  • Inzerát je několik týdnů bez odezvy.

  • Prohlídky probíhají, ale nikdo se neozývá zpět.

  • Zájemci často říkají: „Hezký byt, ale za tu cenu ne.“

  • Srovnatelné nemovitosti v okolí se prodávají rychleji než ta Vaše.

Pozor: Čím déle je nemovitost na trhu, tím více ztrácí na atraktivitě i ceně. Kupující si často říkají: „Proč to ještě nikdo nekoupil? Určitě je v tom háček.“


Jak tedy správně určit cenu?

1. Online kalkulačky a cenové mapy

Rychlé, zdarma, ale velmi orientační. Nezohledňují specifika Vaší konkrétní nemovitosti (např. orientaci, rekonstrukci, výhled, právní stav).

2. Srovnání s prodanými nemovitostmi

Ne s těmi, co jsou v nabídce, ale s těmi, které byly opravdu prodány – ideálně nedávno a v blízké lokalitě.

3. Odhad ceny od zkušeného realitního makléře

Profesionál, který zná aktuální situaci na trhu, má přístup ke statistikám a umí správně vyhodnotit, za kolik je reálné nemovitost prodat.


 Proč se vyplatí stanovit správnou cenu hned na začátku?

  • Vyšší výnos: Nemovitost s realisticky nastavenou cenou se často prodá za víc než ta, která je dlouho neprodejná.

  • Rychlejší prodej: Snižuje se riziko vyjednávání o slevách, tlak ze strany kupujících i časová nejistota.

  • Lepší vyjednávací pozice: Když má nemovitost zájemce, můžete vybírat – ne být tlačeni ke slevě.


 Můj přístup

Při své práci s klienty pomáhám nastavit cenu objektivně, ale zároveň s důrazem na silné stránky konkrétní nemovitosti. Věřím, že každá nemovitost má svou hodnotu – a pokud ji umíme správně pojmenovat, dokážeme ji také proměnit v konkrétní výhodu při prodeji.

 Pokud uvažujete o prodeji, nebo jen chcete znát reálnou cenu své nemovitosti, ozvěte se – první konzultace je nezávazná a zdarma.


 Navazující článek, který Vám doporučuji:

„Jak připravit nemovitost k prodeji: 7 kroků, které zvednou její hodnotu i zájem kupujících“
V tomto článku se dozvíte, jak malé úpravy a správná prezentace mohou výrazně zvýšit cenu i rychlost prodeje.
? Čtěte zde: https://zach-petr.cz/clanek/jak-pripravit-nemovitost-k-prodeji-7-kroku-ktere-zvednou-jeji-hodnotu-i-zajem-kupujicich

Bc. Petr Zach, MBA
Autor: Bc. Petr Zach, MBA

Jmenuji se Petr Zach a pocházím z Českých Budějovic. Vystudoval jsem střední školu technickou a obchodní v Olomouci. Do Olomouce jsem přišel za sportem. Judo trénuji v Judo klubu Olomouc, dále jsem trenér v Judo do škol a v součastnosti působím jako realitní makléř. 

„Pomáhám lidem, hledat jejich nový domov.“

>>Více zde>>

Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Další informace o cookies najdete zde.

Nastavení


Chcete mít přehled, co se děje v realitním světě?

Jednou za měsíc, Vám do emailu přijde nový článek. Přidejte se k více jak 100 odběratelům.

zpracováním osobních údajů